Logo - loom.sk

Logo - loom.sk

Reforma reedukačných centier: Ministerstvo školstva zlepšuje situáciu v špeciálnych výchovných zariadeniach

Reforma reedukačných centier. Ministerstvo školstva, výskumu, vedy a športu predstavilo komplexnú reformu reedukačných centier, ktorá prinesie zlepšenie v diagnostike, vzdelávaní, postavení zamestnancov a zároveň poskytne modernejší právny rámec. Na základe alarmujúcej správy Generálnej prokuratúry SR o dlhodobo zanedbávanom stave špeciálnych výchovných zariadení, ministerstvo konalo a zaviedlo niekoľko opatrení, ktoré majú situáciu zlepšiť.

Alarmujúci stav reedukačných centier vyžadoval okamžitú reakciu

Nedostatok kvalifikovaného personálu a dlhodobo zanedbávané investície

Správa Generálnej prokuratúry SR odhalila závažné nedostatky v reedukačných centrách. Tieto zariadenia sa dlhodobo stretávajú s nedostatkom kvalifikovaného personálu, ktorý dosahuje len 79 % potrebného stavu. Okrem toho sa dlhodobo zanedbávali investície do modernizácie a vybavenia centier, čo viedlo k zhoršeniu podmienok pre deti aj zamestnancov.

Správa Generálnej prokuratúry SR odhaľuje vážne nedostatky

V správe pre Národnú radu SR ministerstvo školstva poukázalo na zistenia Generálnej prokuratúry, ktorá upozornila na zastaraný rámec fungovania reedukačných centier, nedostatočné materiálno-technické vybavenie a hygienické štandardy, ako aj nedostatočnú diagnostiku a kategorizáciu detí.

Zlepšenie podmienok a nová vízia pre reedukačné centrá

Okamžité opatrenia ministerstva školstva

Od januára 2024 ministerstvo prijalo okamžité opatrenia na zlepšenie situácie. Počas štyroch mesiacov poskytlo viac ako 1,2 mil. € na odstránenie materiálno-technických nedostatkov, čo je takmer dvojnásobok sumy poskytnutej za celý predchádzajúci rok. Taktiež sa znížili kapacitné možnosti reedukačných centier o 47 miest, aby sa zabezpečilo kvalitnejšie poskytovanie služieb.

Vyradenie neefektívnych centier a zavedenie nového programu

Ministerstvo sa rozhodlo vyradiť dve reedukačné centrá zo siete – konkrétne Reedukačné centrum v Trstíne a Reedukačné centrum Chalmová-Bystričany. Tieto zariadenia mali dlhodobo neefektívny výkon. Okrem toho Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie pripravuje Individuálny reedukačný program, ktorý zlepší monitorovanie a hodnotenie postupov v reedukačných zariadeniach. Program sa začne pilotne testovať v septembri 2024 a bude plne implementovaný od januára 2025.

Zavedenie nového individuálneho reedukačného programu

Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie pripravuje metodiku

Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) pripravuje metodiku Individuálneho reedukačného programu, ktorá zlepší proces monitorovania a hodnotenia postupov. Program sa zameria na individuálne potreby každého dieťaťa a prinesie lepšiu diagnostiku a vzdelávanie.

Pilotné testovanie a plné nasadenie programu

Program sa začne pilotne testovať v septembri 2024 a jeho plné nasadenie sa očakáva od januára 2025. Počas roku 2024 prebiehajú konzultácie s riaditeľmi špeciálnych výchovných zariadení a školenia pre zamestnancov. Tiež sa vytvorí linka pomoci pre deti v zariadeniach.

Komplexná reforma špeciálnych výchovných zariadení

Medzirezortná skupina pripravuje zmeny v legislatíve

Rezort školstva pripravuje komplexnú reformu špeciálnych výchovných zariadení, keďže ide o problematiku, ktorá zasahuje viaceré rezorty. Návrh zmien bude vypracovaný medzirezortnou skupinou s cieľom predložiť ho do septembra 2024.

Nové pravidlá a zaradenie detí na základe diagnózy

Súčasný systém zaraďovania detí do reedukačných centier na základe geografického kritéria sa ukázal ako neefektívny. Navrhované zmeny umožnia kategorizovať deti podľa ich správania a diagnóz. Zmena pravidiel tiež umožní vzdelávanie pre deti so špeciálnymi potrebami.

Zmeny v školskom zákone: lepšia diagnostika a práva detí

Novela školského zákona a súvisiace predpisy

Ministerstvo školstva pripravuje novú verziu školského zákona a súvisiacich právnych predpisov do septembra 2024. Cieľom je integrovať špeciálne vzdelávacie zariadenia do spoločnosti, urýchliť zaradenie detí so špeciálnymi potrebami do bežného života a zapojiť rodiny do reedukačného procesu.

Lepšia diagnostika a zapojenie rodín do reedukačného procesu

Novela školského zákona zmení proces prijímania detí na základe diagnostiky a skráti dobu diagnostiky na 8 týždňov. Nové pravidlá tiež umožnia lepšiu spoluprácu rodín s reedukačnými centrami.

Podpora zamestnancov a modernejší právny rámec

Povinné a odporúčané pracovné pozície

Nové pravidlá určia povinné a odporúčané pracovné pozície a počty zamestnancov pre špeciálne vzdelávacie zariadenia. Zamerajú sa na zvýšenie počtu personálu a zabezpečenie zdravotníckeho personálu.

Rekondičné pobyty a psychosociálny tréning

Ministerstvo zavádza povinnosť absolvovať kurz prvej pomoci a psychosociálneho tréningu pre pedagogických a odborných zamestnancov. Zamestnávatelia budú motivovať zamestnancov poskytovaním pracovného voľna a rekondičného pobytu po siedmich rokoch práce.

Integrované zariadenia pre špeciálne vzdelávanie a terapia

Zameranie VÚDPaP a NIVaM na terapeuticko-výchovnú činnosť

Organizácie ako VÚDPaP a NIVaM sa zamerajú na terapeuticko-výchovnú činnosť s dôrazom na terapiu vzťahov, výchovné prístupy, rehabilitáciu a psychologickú prevenciu.

Revízia vzdelávacieho programu pre žiakov s poruchami správania

NIVaM plánuje revíziu vzdelávacieho programu pre žiakov s poruchami správania. Účinnosť zmien sa očakáva od školského roku 2026/2027.

Čo sa zmení: Reforma reedukačných centier

Ministerstvo školstva predstavilo komplexnú reformu reedukačných centier na Slovensku, s cieľom zlepšiť životné podmienky detí v týchto zariadeniach a zefektívniť systém starostlivosti o ne. Reforma pozostáva z nasledovných kľúčových bodov:

Okamžité kroky

  • Odstránenie hygienických a materiálno-technických nedostatkov v reedukačných centrách.
  • Zníženie kapacity reedukačných centier o 47 miest.
  • Zatvorenie Reedukačného centra v Trstíne a Reedukačného centra Chalmová-Bystričany do konca augusta 2024.
  • Príprava Individuálneho reedukačného programu s pilotným testovaním v septembri 2024 a plným nasadením od januára 2025.
  • Konzultácie s riaditeľmi reedukačných centier, školenia pre zamestnancov a zriadenie linky pomoci pre deti v zariadeniach.

Dlhodobé zmeny

  • Vypracovanie komplexnej reformy špeciálnych výchovných zariadení do septembra 2024.
  • Kategorizácia detí do reedukačných centier podľa správania a diagnóz namiesto geografického kritéria.
  • Možnosť vzdelávania pre deti so špeciálnymi potrebami v liečebno-výchovných sanatóriách.
  • Vytvorenie nových špecializovaných zariadení pre deti s vážnymi diagnózami v spolupráci s rezortom zdravotníctva.
  • Nová verzia školského zákona a súvisiacich právnych predpisov do septembra 2024 s cieľom:
    • Integrovať špeciálne vzdelávacie zariadenia do spoločnosti.
    • Rýchlejšie začleniť deti so špeciálnymi potrebami do bežného života.
    • Zlepšiť zapojenie rodín do reedukačného procesu.
    • Skrátiť dobu diagnostiky na prijatie do zariadenia na 8 týždňov.
    • Určiť minimálny vek a počet detí v skupinách.
    • Zlepšiť informačný systém o voľných miestach v zariadeniach.
    • Upraviť materiálne-technické vybavenie, práva a povinnosti detí a ich zástupcov a požiadavky na úpravy zariadení.
  • Nové pravidlá pre personál v reedukačných centrách:
    • Určenie povinných a odporúčaných pracovných pozícií a počtu zamestnancov.
    • Zvýšenie počtu zamestnancov a zabezpečenie zdravotníckeho personálu.
    • Povinnosť kurzu prvej pomoci a psychosociálneho tréningu pre pedagogických a odborných zamestnancov.
    • Motivačný program pre zamestnancov formou pracovného voľna a rekondičného pobytu po 7 rokoch práce.
  • Vypracovanie metodiky individuálneho vzdelávacieho programu Výskumným ústavom detskej psychológie a patopsychológie.
  • Zameranie sa na terapeuticko-výchovnú činnosť s dôrazom na terapiu vzťahov, výchovné prístupy, rehabilitáciu a psychologickú prevenciu.
  • Revízia vzdelávacieho programu pre žiakov s poruchami správania od školského roka 2026/2027.

Drucker: Reedukačné centrá musíme špecializovať, situácia v nich sa roky neriešila (zdroj: Braňo Závodský naživo)

Čo prináša reforma reedukačných centier?

Reforma reedukačných centier, ktorú predstavilo Ministerstvo školstva, výskumu, vedy a športu, zahŕňa komplexné zlepšenia v diagnostike, vzdelávaní a právnom rámci špeciálnych výchovných zariadení. Nový individuálny reedukačný program zlepší monitorovanie a hodnotenie postupov v reedukačných zariadeniach a zameria sa na individuálne potreby každého dieťaťa. Okrem toho reforma poskytuje:
Podporu zamestnancov: Nové pravidlá určia povinné a odporúčané pracovné pozície, zvýšia počet personálu a zabezpečia zdravotnícky personál.
Legislatívne zmeny: Novela školského zákona zmení pravidlá pre prijímanie detí na základe diagnostiky a zapojí rodiny do reedukačného procesu.
Materiálno-technické zlepšenia: Poskytnutie 1,2 mil. € na odstránenie materiálno-technických nedostatkov.

Ako bude zavedený nový individuálny reedukačný program?

Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie pripravuje metodiku Individuálneho reedukačného programu, ktorý zlepší proces monitorovania a hodnotenia postupov. Pilotné testovanie programu sa začne v septembri 2024 a plné nasadenie je naplánované od januára 2025. Program sa zameria na individuálne potreby každého dieťaťa a prinesie:
Lepšiu diagnostiku: Zlepšené diagnostické postupy umožnia lepšiu kategorizáciu detí podľa ich správania a diagnóz.
Školenia zamestnancov: Počas roku 2024 prebiehajú konzultácie s riaditeľmi špeciálnych výchovných zariadení a školenia pre zamestnancov.
Podpora detí: Vytvorenie linky pomoci pre deti v zariadeniach.

Aké opatrenia prijalo ministerstvo na zlepšenie podmienok v špeciálnych výchovných zariadeniach?

Ministerstvo školstva prijalo okamžité opatrenia na zlepšenie situácie v špeciálnych výchovných zariadeniach. Od januára 2024 poskytlo viac ako 1,2 mil. € na odstránenie materiálno-technických nedostatkov, čo je takmer dvojnásobok sumy poskytnutej za celý predchádzajúci rok. Okrem toho ministerstvo:
Znížilo kapacitné možnosti reedukačných centier o 47 miest na zabezpečenie kvalitnejšieho poskytovania služieb.
Vyradilo dve reedukačné centrá zo siete – konkrétne Reedukačné centrum v Trstíne a Reedukačné centrum Chalmová-Bystričany.
Pripravilo nový legislatívny rámec na zlepšenie podmienok pre deti aj zamestnancov v špeciálnych výchovných zariadeniach.

Zdroje:

  1. MŠVVaŠ [online] – Ministerstvo školstva predstavilo reformu reedukačných centier
  2. Ženský web [online] – Ministerstvo školstva pripravuje komplexnú reformu reedukačných centier
  3. PP Verejná správa [online] – Ministerstvo školstva predstavilo reformu reedukačných centier

Foto: Canva, video: YouTube

Autor: Marcel Litvák Feliks

Populárne

Prečítajte si tiež

Trumpove clá ako geopolitická bomba z 2. apríla: Európa pod paľbou a Slovensko v tieni globálnej neistoty

Druhé aprílové ráno roku 2025 sa zapíše ako "Deň...

Ten, kto zachraňuje svoju krajinu, neporušuje žiadny zákon? Filipínsky exprezident Rodrigo Duterte zatknutý na rozkaz ICC

Bývalý prezident Filipín, Rodrigo Duterte, bol 11. marca 2025...

World BEYOND War: Výzva Európy za deeskaláciu, riešenie konfliktov, občianske práva a budovanie mieru v kritickom období dejín

Dnes vydala medzinárodná mierová organizácia World BEYOND War výzvu...

Slovenské školstvo na križovatke: Ako môže optimalizácia zlepšiť vzdelávanie bez straty dostupnosti?

Neefektívnosť školského systému ako brzda budúcnosti Slovenské stredné školstvo...