Nedávny príspevok na LinkedIn od bývalého zamestnanca Tesly Nico Murilla vyvolal diskusiu o obetiach, ktoré zamestnanci robia pre svojich zamestnávateľov. Murillo, ktorý začal pracovať v Tesle v roku 2023, spal počas pracovných dní v aute, aby si skrátil 1,5-hodinovú dochádzku do fabriky vo Fremonte, Kalifornia. „Sprchoval som sa vo fabrike a spal som na parkovisku. Večeru som si ohrieval v mikrovlnke v oddychovej miestnosti,“ napísal Murillo.
Dňa 15. apríla zistil, že jeho účet bol deaktivovaný, keď sa prihlásil do svojho počítača o 4:30 ráno. Čoskoro dostal email, ktorý uvádzal: „Bohužiaľ, v dôsledku reštrukturalizácie bola vaša pozícia zrušená.“ Napriek tomu Murillo šiel do svojej kancelárie a pokúsil sa použiť svoju kartu na vstup. „Strážnik mi vzal kartu a povedal mi, že som bol prepustený,“ napísal Murillo. „Sadol som si do auta v nevere.“
Práca v Tesle: Obetavý pracovník a jeho príbeh
Murillo pracoval v Tesle približne päť rokov, kde jeho poslednou pozíciou bol výrobný supervízor. „Obetoval som veľa pre spoločnosť,“ dodal. Jeho skúsenosť poukazuje na náročnú pracovnú kultúru v Tesle, kde zamestnanci bežne pracujú dlhé hodiny a často trávia čas v práci aj cez víkendy. Podobné recenzie možno nájsť na portáli Glassdoor, kde bývalí zamestnanci popisujú vysoké nároky a neustály tlak na výkon.
Tesla, ktorá mala k decembru viac ako 140 000 zamestnancov, znižuje počet svojich zamestnancov o 10%, aby sa vyrovnala s poklesom dopytu po svojich elektrických vozidlách. Generálny riaditeľ Tesly Elon Musk v memorande pre zamestnancov uviedol, že prepúšťania sú potrebné, aby „nám umožnili byť štíhlymi, inovatívnymi a hladnými po ďalšej fáze rastu.“
Reakcie na LinkedIn a širší kontex
Murillov príbeh na LinkedIn získal viac ako 1 600 odpovedí, pričom mnohí ľudia opisovali podobné skúsenosti. Jedna z odpovedí uvádzala: „Po 17 rokoch s firmou a 1 rok pred odchodom do dôchodku mi centrála v Utahu telefonicky oznámila, že moja pozícia bola zrušená a že mám okamžite opustiť budovu. Tiež som dal všetko svojej práci, ale zarobil som príliš veľa. Korporácie sa nestarajú o ľudí.“
Ďalší komentátor dodal: „Neobetujte svoje zdravie, čas a pohodu pre akúkoľvek organizáciu, pretože ako vidíte, prepustia vás bez akéhokoľvek súcitu.“
Perspektíva a budúcnosť po Tesle
Murillo, ktorý hovoril s CBS MoneyWatch telefonicky, uviedol, že neľutuje svoj čas v Tesle. „Tesla bola skvelou príležitosťou a nemám na Teslu nič zlé povedať,“ povedal. „Dala mi príležitosť rozvíjať svoje zručnosti, svoje vedenie a mám po nej väčší rozhľad.“ Murillo tiež poznamenal, že jeho prístup, keď začal v Tesle, bol tvrdo pracovať a snažiť sa byť všimnutý vyššími. Rozhodol sa spať v aute po 12- alebo 13-hodinových pracovných dňoch, pretože si uvedomil, že jeho dlhá dochádzka mu necháva len niekoľko hodín doma. „Pomyslel som si, ‚Nechám si spať v aute, aby to bolo ľahšie – prebudím sa a idem do práce‘,“ povedal.
Život v aute ako nový cieľ
Teraz Murillo uviedol, že jeho ďalší kariérny krok zahŕňa aj jeho auto, Teslu Model Y. Plánuje žiť v aute päť rokov, čo je podľa neho možné vzhľadom na kalifornské počasie, aby znížil svoje náklady na bývanie. To mu umožní ušetriť aspoň 60% svojho príjmu do investícií na akciovom trhu. Jeho konečným plánom je odísť do dôchodku okolo veku 35 rokov, ako súčasť hnutia finančnej nezávislosti a predčasného dôchodku (FIRE).
„Mám cieľ, mám plán a bude to zábavná cesta,“ povedal Murillo. „Tvrdo pracujte teraz, aby ste nemuseli tvrdo pracovať neskôr.“ Jeho prístup je príkladom toho, ako mladí profesionáli dnes hľadajú spôsoby, ako maximalizovať svoje úspory a dosiahnuť finančnú nezávislosť čo najskôr.
Ďalšie prepúšťania v Tesle
Medzitým Tesla podľa pondelkových správ v Electrek a The Information prepúšťa ešte viac zamestnancov. Musk v pondelkovom memorande uviedol, že spoločnosť znižuje počet dvoch vysokých vedúcich pracovníkov, riaditeľky pre nabíjanie Rebeccy Tinucci a vedúceho nových produktov Daniela Hoa. Tesla tiež prepúšťa takmer celý svoj 500-členný tím pre nabíjanie.
Začiatkom tohto mesiaca Tesla oznámila, že jej zisk za prvý štvrťrok klesol o 55%, obeť klesajúcich globálnych predajov a znížení cien automobilky. Tržby klesli o 9% na 21,3 miliardy dolárov. Dopyt spotrebiteľov po elektrických vozidlách sa spomalil v súvislosti s obavami o ich náklady a problémy s používaním, ako sú batérie, ktoré strácajú účinnosť v chladnom počasí. A konkurenční výrobcovia automobilov uvádzajú na trh svoje vlastné elektrické vozidlá, čo spôsobuje zmenšovanie trhového podielu Tesly.
Osobné obete zamestnancov a korporátne rozhodnutia
Tieto skúsenosti poukazujú na osobné obete, ktoré zamestnanci robia v náročnom pracovnom prostredí, ako je Tesla. Hoci sú prepúšťania často nevyhnutné pre prispôsobenie sa trhovým podmienkam, ich dopad na zamestnancov, ktorí obetujú veľa pre svoje firmy, je významný. Murillo však svojich päť rokov v Tesle vníma ako súčasť svojho kariérneho príbehu a zostáva optimistický ohľadom budúcnosti. Jeho príbeh je aj mementom pre zamestnávateľov, aby viac zohľadňovali osobné obete svojich zamestnancov pri rozhodovaní o reštrukturalizácii.
V širšom kontexte je Murillov príbeh ilustráciou širších trendov na pracovnom trhu, kde zamestnanci často čelia vysokým nárokom a nestabilite. Zvyšuje sa dôležitosť hnutia za finančnú nezávislosť, kde mladí profesionáli hľadajú spôsoby, ako dosiahnuť svoje ciele čo najrýchlejšie a s čo najmenšou závislosťou na tradičných zamestnaniach.
Prečo Nico Murillo spal v aute počas pracovných dní?
Murillo spal v aute, aby skrátil svoju 1,5-hodinovú dochádzku do fabriky vo Fremonte, Kalifornia.
Ako Murillo zistil, že bol prepustený?
Murillo sa 15. apríla prihlásil do svojho počítača o 4:30 ráno a zistil, že jeho účet bol deaktivovaný. Následne dostal email o zrušení jeho pozície.
Aké boli Murillove pracovné podmienky v Tesle?
Murillo pracoval 12- až 13-hodinové pracovné dni a trávil čas v práci aj cez víkendy.
Čo plánuje Murillo robiť ďalej?
Murillo plánuje žiť v aute, aby znížil svoje náklady na bývanie a ušetrené peniaze investoval na akciovom trhu. Jeho cieľom je odísť do dôchodku okolo veku 35 rokov.
Prečo Tesla prepúšťala zamestnancov?
Tesla prepúšťala zamestnancov, aby sa vyrovnala s poklesom dopytu po svojich elektrických vozidlách a znížila náklady, čo Elon Musk označil za potrebné pre ďalšiu fázu rastu.