Logo - loom.sk

Logo - loom.sk

Diaľnica D1 na Liptove vo výstavbe: Svetlo na konci tunela Čebrať

V tuneli Čebrať, ktorý je súčasťou 15 kilometrov dlhej diaľnice D1 Hubová – Ivachnová, sa zakrátko dokončia práce na betonáži vozovky. V pravej tunelovej rúre bola vozovka položená v letných mesiacoch, aktuálne sa práce sústredili do ľavej tunelovej rúry. Súbežne prebiehajú práce na realizácii požiarneho vodovodu, tunelových chodníkov a v oboch rúrach sa čistí drenážne odvodnenie. Zároveň má Národná diaľničná spoločnosť v pláne predčasne spustiť koncovú, takmer dvojkilometrovú časť úseku a presmerovať tak dopravu smerujúcu do Liptovského Mikuláša už na dokončenú časť diaľnice. Úsek diaľnice D1 vytvorí po dostavbe obchvat mesta Ružomberok.

Okrem významného stavebného progresu v tuneli Čebrať sa dokončujú aj práce na hlavnej trase, ako je zahumusovanie svahov či realizácia žľabov a zahájila sa aj montáž informačného systému diaľnice. V rámci stabilitných opatrení boli dokončené pilótové steny, nosné konštrukcie mostov aj galéria a aktuálne prebieha položenie vrstiev vozovky. Trasa úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová vedie v geologicky veľmi náročnom území, v ktorom sa vyskytujú zosuvné časti či aktívne šmykové plochy, na čo bolo a aj je potrebné neustále reflektovať pri výstavbe diaľnice.

Diaľnica D1 Hubová – Ivachnová

Úsek je dlhý takmer 15 km a jeho súčasťou je 19 mostov a 3 križovatky. Súčasťou stavby bude aj tunel Čebrať s dĺžkou 3,6 km. Nový úsek diaľnice D1 začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej budú oba úseky diaľnice napojené na jestvujúcu cestu I/18. Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela. Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po viac ako pätnástich kilometroch sa nový úsek diaľnice na svojom konci plynule napojí na sprevádzkovaný úsek diaľnice D1 do Prešova. 

Stavba liptovskej D1 priamo nadväzuje na pripravovaný úsek D1 Turany – Hubová v smere do Martina. Národná diaľničná spoločnosť už spustila proces verejného obstarávania zhotoviteľa diaľnice. Na približne 14 kilometrov dlhom úseku sa ráta s dvomi tunelmi s celkovou dĺžkou takmer 8,5 kilometra. Tento posledný úsek D1 zabezpečí spojenie Bratislavy a Košíc plynulou diaľnicou. Predpokladaná hodnota zákazky predstavuje 1, 473 miliardy eur bez DPH.

Meškanie niekoľko rokov

Stavba diaľničného úseku D1 Hubová – Ivachnová, ktorá má za cieľ vytvoriť obchvat Ružomberka, zaostáva už o niekoľko rokov. Pôvodne plánovaný termín dokončenia v roku 2017 sa neustále posúva a aktuálne sa očakáva, že úsek bude hotový v roku 2025.

Hlavnými dôvodmi oneskorenia boli geotechnické problémy, konkrétne aktívne zosuvy pôdy v oblasti západného portálu tunela Čebrať. Tieto zosuvy si vyžiadali prepracovanie projektu, predĺženie tunela z pôvodných 2 km na 3,6 km, ako aj presun časti trasy na stabilnejšie územie. Okrem technických komplikácií sa oneskorenie pripisuje aj zdĺhavým administratívnym procesom, vrátane posúdenia vplyvov na životné prostredie a ďalších povolení. Finančné problémy, vrátane zvýšenia cien stavebných materiálov a prác, tiež prispeli k predĺženiu lehoty výstavby

Zrýchlenie výstavby dopravných stavieb

Vláda Roberta Fica, v rámci svojho štvrtého mandátu, sa intenzívne snaží zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku, čo je jedna z jej prioritných oblastí. Ministerstvo dopravy pripravilo viacero legislatívnych zmien, ktoré majú zjednodušiť a urýchliť celý proces prípravy a realizácie dopravných projektov.

Jedným z hlavných nástrojov je zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície. Tento zákon umožňuje rýchlejšie riešenie majetkovoprávnych vzťahov, povoľovanie stavieb a skracuje administratívne postupy pre projekty, ktoré vláda vyhlásila za strategické. Medzi ne patria napríklad úseky diaľnic D1 Turany – Hubová, D3 Žilina – Kysucké Nové Mesto a rýchlostná cesta R2 medzi Zvolenom a Šacou.

Okrem toho sa vláda snaží zefektívniť verejné obstarávanie a posudzovanie vplyvov na životné prostredie, čo boli doteraz časté príčiny zdržaní. Nové pravidlá majú umožniť, aby sa tieto procesy mohli realizovať paralelne a rýchlejšie. Tieto opatrenia by mali pomôcť zrýchliť aj prípravu úsekov, ktoré sú v počiatočnom štádiu, ako aj tých, kde sa už začalo s realizáciou.

Vláda sa tiež zamerala na zrýchlenie modernizácie železničnej siete, čo je ďalšia kľúčová časť rozvoja dopravnej infraštruktúry. Cieľom týchto opatrení je celkové zlepšenie dostupnosti a prepojenia regiónov, najmä v rámci transeurópskej dopravnej siete TEN-T.

Zdroje

  1. Národná diaľničná spoločnosť – Na Liptove napredujú práce v tuneli Čebrať
  2. ASB – Diaľnica D1 Hubová – Ivachnová, zmenená trasa v priebehu výstavby
  3. ASB – Cieľom viacerých nových opatrení ministerstva je urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a rýchlostných ciest
  4. Pravda – Cesty a diaľnice budeme stavať rýchlejšie. Vláda vyhlásila nové kľúčové projekty, ktoré to sú
  5. Foto: Národná diaľničná spoločnosť

Populárne

Prečítajte si tiež

Envirorezort otvára výzvu za takmer 30 miliónov eur na podporu recyklácie a opätovného použitia odpadu

Ministerstvo životného prostredia SR vyhlásilo výzvu na financovanie projektov...

Bolton varuje pred Trumpovou možnou snahou o vystúpenie USA z NATO

Bývalý poradca pre národnú bezpečnosť Bieleho domu John Bolton...

Návrh štátneho rozpočtu smeruje na tripartitu s dôrazom na konsolidáciu a sociálne výdavky

Ministerstvo financií SR zverejnilo návrh štátneho rozpočtu, ktorý bude...