Logo - loom.sk

Logo - loom.sk

Na Václavské námestie v Prahe sa po 40 rokoch vráti električka. Začala sa výstavba trate

Na jednom z najznámejších pražských námestí sa začala výstavba úplne novej električkovej trate. Práce potrvajú tri roky a náklady dosiahnu 1,24 miliardy korún (49 mil. eur).

Stavebníci položia trať pozdĺž chodníkov na okraji hornej časti námestia, pričom koľaje sa k sebe priblížia až nad pamätníkom pri križovatke s magistrálou. Odtiaľ električky zamieria pozdĺž severnej časti historickej budovy Národného múzea a ďalej do Vinohradskej ulice. Prvýkrát v histórii budú môcť električky prejsť na Vinohrady od Jindřišskej alebo Vodičkovej ulice. V minulosti sa trate uprostred námestia vždy len kolmo pretínali.

Stavba začala budovaním výhybiek a odbočiek zo súčasnej trate vedúcej Vodičkovou a Jindřišskou ulicou. V rámci toho sa opraví trať v oboch uliciach.

Nová električková trať, ktorá spojí námestie s Vinohradskou ulicou, umožní znížiť preťaženie Ječnej ulice a križovatky Karlovo námestie električkovou dopravou. Zlepší možnosti obchádzkových trás pri mimoriadnych situáciách v centre mesta, prispeje k zvýšeniu cestovnej rýchlosti električkovej dopravy v Prahe a pomôže zvýšiť pravidelnosť prevádzky električiek nielen v centre mesta, ale aj na jeho okrajoch.

Prípravy trvali 19 rokov

Električky v hornej časti námestia jazdili do roku 1980. Projekt na ich návrat vznikol v rámci architektonickej súťaže na rekonštrukciu námestia už v roku 2005. Proti návrhu štúdia Cigler Marani Architects mala v tej dobe námietky mestská časť Praha 1. Súčasné vedenie radnice však návrat električiek plne podporilo.

Kritici projektu namietali aj proti „zadrôtovaniu“ celej hornej polovice námestia trolejmi. Projektanti sa s tým však vyporiadali použitím výložníkov, ktoré vedú trolej iba nad traťou, takže k žiadnemu naťahovaniu drôtov cez celú šírku námestia nedôjde.

Automobilisti kritizovali aj vznik novej električkovej križovatky na magistrále, ktorá podľa nich obmedzí priechodnosť tejto mestskej diaľnice. Križovatka s frekventovaným prechodom pre chodcov je však v miestach križovania už teraz, takže by k žiadnym novým zdržaniam nemalo dochádzať.

Oproti minulosti budú električky jazdiť po stranách námestia a uprostred bude promenáda. Zároveň sa (podobne ako na spodnej časti námestia) utlmí prevádzka automobilov a priestor pre chodcov narastie o desiatky percent.

Električky boli súčasťou Václavského námestia viac ako sto rokov. Prvé vozidlá, vtedy ešte koňky, sa na jeho spodnom konci objavili už v septembri 1875. Do konca 19. storočia pretli koľaje námestie aj uprostred, teda medzi Vodičkovou a Jindřišskou ulicou, a slúžiť začala aj trať pozdĺž námestia. 

Poslední cestujúci sa zviezli električkou pozdĺž námestia ráno 13. decembra 1980 na linke 29. Električkové koľaje uprostred námestia dva roky reziveli v zemi, než boli počas februára až apríla 1982 zlikvidované. Ich časť sa však našla v zemi ešte o 32 rokov neskôr.

Podpora ekologickej a udržateľnej mobility v Prahe

Podpora električkovej dopravy v Prahe je dôležitá z ekologických, ekonomických, sociálnych a kultúrnych dôvodov. Rozvoj a modernizácia električkových tratí prispieva k udržateľnému mestskému rozvoju, zlepšuje kvalitu života obyvateľov a podporuje hospodársky rast. Električky sú nielen praktickým dopravným prostriedkom, ale aj symbolom mestského života, ktorý spája minulosť s budúcnosťou.

Ekologická udržateľnosť

Podpora električkovej dopravy je kľúčová pre zlepšenie ekologickej situácie v mestách. Električky, na rozdiel od automobilov, neprodukujú emisie priamo na mieste prevádzky a sú poháňané elektrickou energiou, čo môže výrazne znížiť znečistenie ovzdušia. To je obzvlášť dôležité v mestách ako Praha, kde hustá doprava prispieva k vysokým úrovniam znečistenia.

Efektívnosť a kapacita

Električky sú schopné prepraviť veľké množstvo cestujúcich naraz, čo z nich robí efektívny spôsob dopravy v mestskom prostredí. Jedna električka môže nahradiť desiatky automobilov, čo znižuje dopravné zápchy a skracuje čas prepravy. Pravidelná a spoľahlivá električková doprava môže tiež zvýšiť atraktivitu verejnej dopravy a znížiť počet ľudí využívajúcich individuálnu automobilovú dopravu.

Zníženie hluku

Električky sú tichšie ako autobusy a automobily, čo prispieva k zníženiu hlukovej záťaže v meste. Tichšie mestské prostredie je príjemnejšie pre obyvateľov a návštevníkov, čo môže pozitívne ovplyvniť kvalitu života v mestských oblastiach.

Historické a kultúrne dedičstvo

Električková doprava je neoddeliteľnou súčasťou historického a kultúrneho dedičstva Prahy. Zachovanie a rozvoj električkových tratí prispieva k udržaniu tradičného charakteru mesta a zároveň podporuje turizmus. Mnohé turistické trasy sú navrhnuté tak, aby návštevníkom poskytli autentický zážitok z jazdy električkou.

Ekonomické výhody

Investície do električkovej dopravy prinášajú dlhodobé ekonomické výhody. Výstavba a údržba električkových tratí vytvára pracovné miesta a podporuje miestne ekonomiky. Zároveň zníženie dopravných zápch a zlepšenie dopravy môže zvýšiť produktivitu a atraktivitu mesta pre investorov a podnikateľov.

Zlepšenie prepojenosti a prístupnosti

Električková doprava zlepšuje prepojenosť rôznych častí mesta a zvyšuje dostupnosť pre všetkých obyvateľov, vrátane starších ľudí a osôb so zníženou pohyblivosťou. Moderné električky sú navrhnuté tak, aby boli prístupné pre osoby s obmedzenou mobilitou, čo prispieva k inkluzívnejšiemu verejnému priestoru.

Zdroje

  1. ZDOPRAVY.CZ – Návrat tramvají na Václavské náměstí zahájen. Trať se chystala 19 let, primátor má však skepsi
  2. ČT24 – Stavba nové tramvajové trati na Václavském náměstí v Praze začne na konci června
  3. Vizualizácie: Hlavní město Praha

Populárne

Prečítajte si tiež

Human Forum ukazuje dôležitosť odborov pre Slovensko: Prinášame 5 hlavných tém

Solidarita, rovnosť a spravodlivosť. Tieto hodnoty rezonovali Banskou Bystricou...

Zmeny v Zákonníku práce v roku 2025: Čo nás čaká?

Od 1. januára 2025 vstúpia do platnosti dve dôležité...

Návrh ako „naplniť“ štátnu pokladnicu a ako konsolidovať ďalej v roku 2025

Ako konsolidovať ďalej v roku 2025: Rozpočtová rada opakovane...

Vyplácanie preddavkov priamych platieb pre poľnohospodárov sa stalo realitou

Spustenie vyplácania preddavkov priamych platieb je na Slovensku unikát....