Logo - loom.sk

Logo - loom.sk

Cyklotrasa Piešťany – Vrbové. Výstavba ide do finále. Príklad toho, ako samosprávy realizujú veľké a úspešné projekty

Cyklotrasa Zelená cesta, ktorá vzniká na pôvodnom telese železničnej trate medzi Piešťanmi a Vrbovým, sa dostáva do finálnej fázy výstavby. Tento unikátny projekt, ktorý spája históriu s modernou infraštruktúrou, ponúkne bezpečné a pohodlné prepojenie medzi obcami Vrbové, Krakovany, Trebatice a Piešťany. Otvorenie tejto novej trasy pre cyklistov sa očakáva na jar 2025.

Finalizácia stavebných prác

„Na cyklotrase už prebehli kľúčové stavebné práce. Na celej trase bola nanesená finálna vrstva asfaltu, vrátane všetkých priecestí a vstupov na mosty. Taktiež sa dokončilo osádzanie zábradlí na mostoch, pričom celkovo bude nainštalovaných 3600 metrov zábradlia, a to obojsmerne. Osadenie zábradlí patrí medzi posledné kroky pred kolaudáciou, ktorá je naplánovaná na jar 2025,“ uviedol výkonný riaditeľ združenia obcí Zelená cesta Radoslav Mlynár.

Najviac práce zostáva dokončiť na moste pri obci Kocurice a na moste ponad diaľnicu D1, kde sanácia prebieha v troch etapách. Celá rekonštrukcia mostov by mala byť hotová do polovice novembra. Na cyklotrase bude inštalovaných približne 1000 kusov gombíkových osvetlení zabudovaných do asfaltovej vrstvy, ktoré zvýšia bezpečnosť cyklistov aj počas nočných hodín.

Pozrite si video:

Trvalé dopravné značenie a bezpečnosť cyklistov

Jedným z dôležitých aspektov Zelených ciest je dôraz na bezpečnosť cyklistov. Súčasťou dokončovacích prác je aj inštalácia trvalého dopravného značenia a vyznačenie stredovej čiary na cyklotrase. Tieto bezpečnostné prvky prispejú k lepšej orientácii a plynulému pohybu cyklistov.

Historický kontext železničnej trate Piešťany – Vrbové

Železničná trať, na ktorej je cyklotrasa budovaná, má svoju bohatú históriu. Prvá etapa výstavby trate začala už v roku 1905 a jej otvorenie prebehlo o rok neskôr, 27. októbra 1906. Trať pozostávala z dvoch častí – úseku Piešťany – Vrbové, ktorý meral 7,9 kilometra, a odbočky Trebatice – Rakovice s dĺžkou 3,9 kilometra. Postupom času a s nástupom automobilovej dopravy sa dôležitosť trate znižovala.

Odbočka Trebatice – Rakovice bola úradne zrušená v roku 1973, a v roku 1978 bola ukončená aj osobná doprava na hlavnom úseku Piešťany – Vrbové. V roku 2003 prestala existovať jediná stanica na trati – Vrbové, čím bola zrušená aj nákladná doprava. Odvtedy trať zostala opustená.

Vízia cyklotrasy Zelená cesta

Myšlienka premeniť bývalú železničnú trať na cyklotrasu vznikla v roku 2008, pričom samotná výstavba začala až vo februári 2024. Cieľom projektu je poskytnúť bezpečné a ekologické dopravné spojenie medzi obcami a umožniť cyklistom využiť modernú infraštruktúru v príjemnom prostredí. Trasa Zelená cesta bude slúžiť nielen miestnym obyvateľom, ale aj turistom a návštevníkom regiónu, ktorí tak získajú atraktívne možnosti na cykloturistiku a rekreáciu.

Výstavba cyklotrasy sa stáva príkladom zmysluplného využitia nevyužívaných železničných koridorov a tvorby ekologickej infraštruktúry, ktorá prispieva k podpore trvalo udržateľného cestovného ruchu.

Zdroje:

  1. Združenie obcí Zelená cesta
  2. Michal Feik – Výstavba cyklotrasy Piešťany – Vrbové. Asfalt je hotový, väčšina mostov tiež (október 2024)
  3. Foto: Michal Feik

Populárne

Prečítajte si tiež

Human Forum ukazuje dôležitosť odborov pre Slovensko: Prinášame 5 hlavných tém

Solidarita, rovnosť a spravodlivosť. Tieto hodnoty rezonovali Banskou Bystricou...

Zmeny v Zákonníku práce v roku 2025: Čo nás čaká?

Od 1. januára 2025 vstúpia do platnosti dve dôležité...

Návrh ako „naplniť“ štátnu pokladnicu a ako konsolidovať ďalej v roku 2025

Ako konsolidovať ďalej v roku 2025: Rozpočtová rada opakovane...

Vyplácanie preddavkov priamych platieb pre poľnohospodárov sa stalo realitou

Spustenie vyplácania preddavkov priamych platieb je na Slovensku unikát....