Logo - loom.sk

Logo - loom.sk

Medzi Zvolenom a Lučencom vzniká unikátna cestná estakáda. Rýchlostná cesta R2 postupuje na východ Slovenska

Rýchlostná cesta R2, často označovaná ako „južná diaľnica“, má byť pod dokončení jednou z najvýznamnejších dopravných tepien na Slovensku.

Jej trasa začína pri Trenčíne, kde sa napája na diaľnicu D1, a pokračuje cez mestá ako Bánovce nad Bebravou, Prievidza, Žiar nad Hronom, Zvolen, Lučenec, Rimavská Sobota a Rožňava až do Košíc. Výstavba R2 prebieha postupne, pričom niektoré úseky sú už v prevádzke. Diaľničiari aktuálne finišujú úsek na strednom Slovensku medzi obcami Kriváň a Mýtna. Jeho súčasťou bude najdlhšia estakáda na Slovensku s dĺžkou viac ako 4 kilometre.

Úsek medzi Zvolenom a Lučencom je kľúčový pre prepojenie stredného a južného Slovenska. Po dokončení prepojenia medzi Kriváňom a Mýtnou bude v podstate možné cestovať po súvislej rýchlostnej ceste z Bratislavy až po Lučenec, s výnimkou obchvatu Zvolena, ktorý je ešte v štádiu prípravy. Tento úsek výrazne zlepší dopravnú dostupnosť regiónu Novohrad a prispeje k jeho hospodárskemu rozvoju.

Najdlhšia cestná estakáda na Slovensku

Jedným z technicky najnáročnejších úsekov R2 je časť medzi Kriváňom a Mýtnou, ktorá má dĺžku 9,1 kilometra. Dominantou tohto úseku je estakáda s dĺžkou 4 374 metrov, čo z nej robí najdlhší mostný objekt na Slovensku. Estakáda prechádza údolím Krivánskeho potoka vo výške 15 až 45 metrov nad terénom, pričom prekonáva existujúcu cestu I/16 a nachádza sa v blízkosti vedenia vysokého napätia a obývaných oblastí.

Pozrite si video: Rýchlostná cesta R2 medzi Kriváňom a Mýtnou

Tri technológie

Tento približne 9-kilometrový úsek je technicky náročný, najmä kvôli plánovanej estakáde s dĺžkou takmer 4,5 kilometra, ktorá bude prechádzať vo výške 15 až 45 metrov nad terénom. Pri výstavbe estakády boli použité tri rôzne technológie.

  1. Prefabrikované mostné konštrukcie: V snahe zefektívniť výstavbu a zvýšiť ekonomickú efektívnosť boli niektoré pôvodne monolitické mosty navrhnuté ako prefabrikované. Tento prístup umožňuje rýchlejšiu montáž a znižuje náklady na debnenie. Použitie špeciálnych montovaných spojov zabezpečuje potrebnú tuhosť a trvanlivosť konštrukcie.
  2. Letmá betonáž: Táto technológia sa využíva pri výstavbe estakády, kde sa most buduje postupne po segmentoch bez potreby podporných konštrukcií zo zeme. Každý segment sa betonuje na konci predchádzajúceho, čo umožňuje preklenúť veľké rozpätia a minimalizovať zásahy do terénu.
  3. Postupné vysúvanie nosnej konštrukcie: Pri niektorých častiach estakády sa aplikuje metóda postupného vysúvania, kde sa nosná konštrukcia mosta buduje na pevnej ploche za oporou a následne sa postupne vysúva nad podpery do finálnej polohy. Tento postup je vhodný pre mosty s viacerými poľami a umožňuje efektívnu výstavbu nad prekážkami, ako sú cesty či vodné toky.

Mapa úseku

r2 krivan mytna mapa

Zdroje

  1. Národná diaľničná spoločnosť – Rýchlostná cesta R2 Kriváň – Mýtna
  2. ASB – R2 Kriváň – Mýtna
  3. Foto: Národná diaľničná spoločnosť a Michal Feik
  4. Video: Michal Feik

Populárne

Prečítajte si tiež

Ten, kto zachraňuje svoju krajinu, neporušuje žiadny zákon? Filipínsky exprezident Rodrigo Duterte zatknutý na rozkaz ICC

Bývalý prezident Filipín, Rodrigo Duterte, bol 11. marca 2025...

World BEYOND War: Výzva Európy za deeskaláciu, riešenie konfliktov, občianske práva a budovanie mieru v kritickom období dejín

Dnes vydala medzinárodná mierová organizácia World BEYOND War výzvu...

Slovenské školstvo na križovatke: Ako môže optimalizácia zlepšiť vzdelávanie bez straty dostupnosti?

Neefektívnosť školského systému ako brzda budúcnosti Slovenské stredné školstvo...

Merz stopne Fica. Nad Slovenskom visí temný oblak bez dotácií.

Keď som sa nedávno stretol s kolegami, ktorí pozorne sledujú zákulisie európskej politiky, zhodli sme sa na jednej veci: v Nemecku začína poriadne prituhovať. Friedrich Merz, nový nemecký kancelár s povesťou „železného reformátora“, vraj plánuje zatočiť s vládami, ktoré balansujú na hrane únijných pravidiel. Merz stopne Fica. A na zozname, podľa zákulisných rečí, už netrpezlivo čaká aj Slovensko Roberta Fica. Ak Fico neprestane s politikou „na štyri svetové strany“ a neukáže Bruselu, že skutočne bojuje s korupciou, Merz mu možno vypne kohútik štedrých eurofondov.