Logo - loom.sk

Logo - loom.sk

Krízová situácia na školách. Čo robiť?

Bezpečnostné hrozby, sociálne, zdravotné či psychologické krízy, ale aj rodinné alebo osobné problémy. Čo robiť v prípade, keď takáto krízová situácia nastane na škole. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR prichádza s krízovým plánom.

Zachovať pokoj

Krízové situácie, ktoré rezonujú spoločnosťou, neotvárajte so žiakmi proaktívne. Napriek závažnosti situácie je svet detí a mladých ľudí iný ako svet dospelých. Je dôležité, aby sme na deti a mladých neprenášali naše emócie a úzkosť.

Ak tému otvoria žiaci, odsúďte násilie a vypočujte si ich

Ak žiaci začnú zdieľať svoje pocity a názory, len ich počúvajte. Ak otvoria aktuálne témy, opýtajte sa ich, ako sa cítia. Nemusíte diskutovať o samotnej téme, sústreďte sa na ich prežívanie.

Ideálne je realizovať ranné kruhy, ktoré vytvárajú priestor na zdieľanie pocitov a myšlienok v triede. Učiteľom to dáva vodítko, ako reagovať a aká bude klíma v triede. Ak ranné kruhy nerealizujete, môžete na úvodné zdieľanie prežívania využiť triednickú alebo inú hodinu podľa možností školy.

Postupujte v súlade s odporúčaniami odborníkov

Ak máte v triede žiakov, ktorí prežívajú veľmi intenzívne emócie z aktuálnej situácie, alebo ak identifikujete možné výrazné konflikty vo vzťahu k téme, kontaktujte počas prestávky školský podporný tím alebo centrum poradenstva a prevencie.

Overujte informácie

V krízových situáciách celospoločenského charakteru sa často začnú šíriť konšpiračné teórie. Ak sa v triede otvorí diskusia, odporučte žiakom, aby sa nedali strhnúť záplavou informácií na sociálnych sieťach, overovali si informácie z viacerých zdrojov a nezdieľali neoverené správy.

Aké krízové situácie môžu nastať na školách

Krízové situácie na školách môžu byť rôzne a zahŕňajú širokú škálu udalostí, ktoré môžu mať významný vplyv na bezpečnosť a pohodu žiakov a zamestnancov. Niektoré z najčastejších krízových situácií zahŕňajú:

Šikanovanie a násilie

  • Fyzické, verbálne alebo kyberšikanovanie medzi žiakmi.
  • Násilie voči učiteľom alebo personálu.

Bezpečnostné hrozby

  • Neoprávnený vstup osoby do budovy školy (napr. aktívny strelec).
  • Hrozby bombových útokov alebo iných teroristických činov.

Prírodné katastrofy

  • Zemetrasenia, povodne, búrky, hurikány, požiare alebo iné prírodné katastrofy, ktoré môžu ohroziť školu.

Zdravotné krízy

  • Epidémie alebo pandemické situácie, ako napríklad COVID-19.
  • Náhle zdravotné problémy u žiaka alebo učiteľa (napr. srdcový záchvat, astmatický záchvat).

Psychologické krízy

  • Samovražedné sklony alebo sebapoškodzovanie žiakov.
  • Psychické problémy ako úzkostné poruchy, depresie.

Náhla strata alebo smútok

  • Úmrtie žiaka, učiteľa alebo člena komunity školy.
  • Vážne ochorenie alebo nehoda žiaka či učiteľa.

Krízy v rodine

  • Rodinné problémy, ako je domáce násilie alebo rozvod, ktoré môžu ovplyvniť správanie a výkon žiakov v škole.

Technologické a logistické problémy

  • Výpadky elektrickej energie, problémy s kúrením alebo vodou, ktoré môžu spôsobiť uzavretie školy.
  • Technologické útoky (napr. hacking školských systémov).

Sociálne a spoločenské problémy

  • Rasové, etnické alebo iné druhy diskriminácie alebo nenávisti.
  • Sociálne napätie alebo nepokoje, ktoré môžu ovplyvniť školu.

Klimatické zmeny a environmentálne problémy

  • Znečistenie ovzdušia, vody alebo pôdy, ktoré môžu ohroziť zdravie žiakov a zamestnancov školy.

Zdroje

  1. Národný inštitút vzdelávania a mládeže [online] – Krízové situácie v školách a špeciálnych výchovných zariadeniach počas mimoriadnych udalostí
  2. Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie [online] – Krízová intervencia – odborné materiály
  3. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR [online] – Prevencia a riešenie šikanovania
  4. Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie [online] – Dieťa s úzkostnými poruchami v poradenskom a edukačnom procese
  5. Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie [online] – Prejavy radikalizácie a extrémizmu v edukačnom aj poradenskom procese
  6. Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie [online] – Prevencia rizikového správania v edukačnom aj poradenskom procese

Populárne

Prečítajte si tiež

Dôstojná práca zahŕňa spravodlivé pracovné podmienky a primeranú mzdu

Dôstojná práca nie je privilégiom, ale základným sociálnym právom....

Human Rights Watch bilancuje konflikt Izrael/Palestína: Rok hororu

Základným princípom vojnových zákonov je, že všetky bojujúce strany,...

Diaľnica D1 na Liptove vo výstavbe: Svetlo na konci tunela Čebrať

V tuneli Čebrať, ktorý je súčasťou 15 kilometrov dlhej...

Fico podporil vstup Ukrajiny do EÚ, no členstvo v NATO odmieta

Premiér Robert Fico sa na rokovaní vlád v Užhorode...