Bezpečnostné hrozby, sociálne, zdravotné či psychologické krízy, ale aj rodinné alebo osobné problémy. Čo robiť v prípade, keď takáto krízová situácia nastane na škole. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR prichádza s krízovým plánom.
Zachovať pokoj
Krízové situácie, ktoré rezonujú spoločnosťou, neotvárajte so žiakmi proaktívne. Napriek závažnosti situácie je svet detí a mladých ľudí iný ako svet dospelých. Je dôležité, aby sme na deti a mladých neprenášali naše emócie a úzkosť.
Ak tému otvoria žiaci, odsúďte násilie a vypočujte si ich
Ak žiaci začnú zdieľať svoje pocity a názory, len ich počúvajte. Ak otvoria aktuálne témy, opýtajte sa ich, ako sa cítia. Nemusíte diskutovať o samotnej téme, sústreďte sa na ich prežívanie.
Ideálne je realizovať ranné kruhy, ktoré vytvárajú priestor na zdieľanie pocitov a myšlienok v triede. Učiteľom to dáva vodítko, ako reagovať a aká bude klíma v triede. Ak ranné kruhy nerealizujete, môžete na úvodné zdieľanie prežívania využiť triednickú alebo inú hodinu podľa možností školy.
Postupujte v súlade s odporúčaniami odborníkov
Ak máte v triede žiakov, ktorí prežívajú veľmi intenzívne emócie z aktuálnej situácie, alebo ak identifikujete možné výrazné konflikty vo vzťahu k téme, kontaktujte počas prestávky školský podporný tím alebo centrum poradenstva a prevencie.
Overujte informácie
V krízových situáciách celospoločenského charakteru sa často začnú šíriť konšpiračné teórie. Ak sa v triede otvorí diskusia, odporučte žiakom, aby sa nedali strhnúť záplavou informácií na sociálnych sieťach, overovali si informácie z viacerých zdrojov a nezdieľali neoverené správy.
Aké krízové situácie môžu nastať na školách
Krízové situácie na školách môžu byť rôzne a zahŕňajú širokú škálu udalostí, ktoré môžu mať významný vplyv na bezpečnosť a pohodu žiakov a zamestnancov. Niektoré z najčastejších krízových situácií zahŕňajú:
Šikanovanie a násilie
- Fyzické, verbálne alebo kyberšikanovanie medzi žiakmi.
- Násilie voči učiteľom alebo personálu.
Bezpečnostné hrozby
- Neoprávnený vstup osoby do budovy školy (napr. aktívny strelec).
- Hrozby bombových útokov alebo iných teroristických činov.
Prírodné katastrofy
- Zemetrasenia, povodne, búrky, hurikány, požiare alebo iné prírodné katastrofy, ktoré môžu ohroziť školu.
Zdravotné krízy
- Epidémie alebo pandemické situácie, ako napríklad COVID-19.
- Náhle zdravotné problémy u žiaka alebo učiteľa (napr. srdcový záchvat, astmatický záchvat).
Psychologické krízy
- Samovražedné sklony alebo sebapoškodzovanie žiakov.
- Psychické problémy ako úzkostné poruchy, depresie.
Náhla strata alebo smútok
- Úmrtie žiaka, učiteľa alebo člena komunity školy.
- Vážne ochorenie alebo nehoda žiaka či učiteľa.
Krízy v rodine
- Rodinné problémy, ako je domáce násilie alebo rozvod, ktoré môžu ovplyvniť správanie a výkon žiakov v škole.
Technologické a logistické problémy
- Výpadky elektrickej energie, problémy s kúrením alebo vodou, ktoré môžu spôsobiť uzavretie školy.
- Technologické útoky (napr. hacking školských systémov).
Sociálne a spoločenské problémy
- Rasové, etnické alebo iné druhy diskriminácie alebo nenávisti.
- Sociálne napätie alebo nepokoje, ktoré môžu ovplyvniť školu.
Klimatické zmeny a environmentálne problémy
- Znečistenie ovzdušia, vody alebo pôdy, ktoré môžu ohroziť zdravie žiakov a zamestnancov školy.
Zdroje
- Národný inštitút vzdelávania a mládeže [online] – Krízové situácie v školách a špeciálnych výchovných zariadeniach počas mimoriadnych udalostí
- Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie [online] – Krízová intervencia – odborné materiály
- Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR [online] – Prevencia a riešenie šikanovania
- Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie [online] – Dieťa s úzkostnými poruchami v poradenskom a edukačnom procese
- Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie [online] – Prejavy radikalizácie a extrémizmu v edukačnom aj poradenskom procese
- Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie [online] – Prevencia rizikového správania v edukačnom aj poradenskom procese